10 أخطاء في روتين العناية بالبشرة بيضروا بشرتك

مفيش شك ان كلنا بندور على روتين بشرة مثالي يساعد بشرتنا إنها تظهر في أحسن صورة ممكنة. دا بيتم بالمداومة عالروتين والالتزام بيه.

لكن …

هيحصل ايه لو كنتي بتداومي على روتين غلط أصلاً؟

مهما كنتي خبيرة في روتين البشرة، ومهما حافظتي عليه، وارد ترتكبي أخطاء في تطبيق الروتين نفسه تتسبب في ضرر لبشرتك أكتر من المنفعة. بشكل يخليكي تسألي السؤال المتكرر…

ازاي بعتني ببشرتي ومع ذلك بتبوظ اكتر؟

هنا، جمعنالك أكبر 10 أخطاء في روتين العناية بالبشرة بتعمليهم وبيتسببوا في ضرر بشرتك.

1- بتعملي روتينك الليلي قبل النوم مباشرة

من أكتر الأخطاء الشائعة في روتين العناية بالبشرة هو اختيار التوقيت الغلطً، لأن مش كفاية نختار منتجات مناسبة لبشرتنا، مهم كمان نختار توقيتها.

روتين البشرة مش بس معتمد على بتستخدمي أي منتجات لبشرتك، لكن بتسخدميها ازاي، وامتى.

نسبة كبيرة مننا عندهم اعتقاد خاطىء إن روتين الليل لازم يكون قبل النوم مباشرة، خصوصا لو الروتين بيتضمن سيرم فيتامين سي، الحقيقة إن دا مش بيمهل بشرتك الوقت الكافي انها تمتص المستحضرات دي، وبتروح كلها في مخدة نوم.

أفضل وقت لروتين الليل هو قبل النوم بساعة، بكدا هتضمني إن بشرتك امتصت كل المنتجات، وتحققي أقصى استفادة.

 

2- مش بتعملي تقشير لبشرتك/ بتبالغي في تقشيرها

صحيح إن التقشير ممكن يكون من أكبر العلاجات اللي بتديكي نتيجة فورية، خصوصا لو انتي من أصحاب البشرة الدهنية، لكن اللي مش عارفاه إن الإفراط في التقشير بيسرع من شيخوخة البشرة، لأنك بتتسببي في تجريدها من طبقتها الخارجية اللي بتحمي بشرتك من العوامل الخارجية، وتجريدها من زيوتها الطبيعية، وكمان تسببي لها تهيّج..

أما لو تجاهلتي خطوة التقشيرة، فانتي بتخاطري بانسداد مسام بشرتك نتيجة تراكم الأتربة والخلايا الميتة فيها.

بأي حال مينفعش تعملي تقشير لبشرتك أكتر من تلات أيام في الأسبوع، بكدا هتقدري حققي التوازن، تخلصي بشرتك من الخلايا الميتة، وتسمحي للمسام إنها تستقبل أي مستحضرات تانية.

 

شارك المقال
د.ولاء إمبابي
د.ولاء إمبابي

مسئولة المحتوي الطبي في شفاء ، حاصلة علي بكالوريوس صيدلة بدرجة إمتياز، مطلعة علي أحدث الدراسات والأوراق البحثية وكتبت أكثر من ٣٠٠ مقال طبي. تابعها علي تويتر

المقالات: 394

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *